Design your theme

Fayda Maliyet

Küçük, Büyümek isteyen veya büyük işletme sahibi, İnternetten Ek iş yapmak isteyen bay, bayan herkese her keseye uygun çözümler ...

Uygun Fiyat Özelleştirilebilir - CRM

PHP ve MySql Uygulaması olan Sugar ve Vtiger CRM Şu anda piyasada bulunan hatta çok pahalı olan uygulamalardan hem ucuz hemde fersah fersah kaliteli ...

Eğitimler | Web Uygulamaları Üzerine

Adım Adım Web uygulamaları. Öğrenmeyen destek almayan kimse kalmasın. Bilgi Paylaşıldıkça güzel. ...

STANFORD Developing Apps for IOS

STANFORD Developing Apps for IOS Türkçe alt yazılı eğitim ...

SOSYAL Medya Üzerine

Sosyal Medyayı Aktif Kullanma ...

Enson Yayınlar


 Bu yazımda bir twitter kullanıcısı olarak Twitter'da kullanılan kavramlarını açıklamaya çalışacağım. Ayrıca Konu ile ilgili sorularınızı buradaki form üzerinden yanıtlamaya çalışacağım.
Hataları,  eksikleri kısacası söylemek istediğiniz herhangi bir şeyi yorum bölümünde belirtirseniz gerekli düzenlemeleri yapmaktan memnun olurum.


TAKİP ETME/EDİLME

Son bir ay içinde anlamlı veya ilginizi çeken herhangi bir şey yazmış kim varsa hemen takip edin. Asla unutmayın: Takip ettikçe takip edilirsiniz.
Sadık ve daha hızlı artan bir takipçi listesine sahip olmak istiyorsanız sizi takip eden herkesi takip etmeye çalışın. Artık kolay kolay sizi takip etmeyi bırakmayacaklardır. Eğer geri takibinize rağmen sizi takip etmeyi bırakan olursa aşağıda anlattığım hile ile zaman içinde o kişiyi zaten siz de takip etmeyi bırakacağınız için herhangi bir zararınız olmayacaktır.
Eğer sesinizi daha çok kullanıcıya duyurmak istiyorsanız tepki toplayabilecek veya belli bir görüş/sınıfa ait kullanıcı adları almayın. Bu size karşı bir önyargı oluşmasına sebep olur. Daha normal görünen hatta biraz komik bir kullanıcı adı alırsanız takipçi sayınıza olumlu bir etki yapacaktır. Böylelikle sesinizi daha çok kişi duyacaktır.

KAVRAMLAR

ETİKET, TAG veya HASHTAG, başında # karakteri bulunan, boşluk içermeyen, üzerine tıklayabildiğimiz ve tıkladığımızda twitter'da kendi arama sonuçlarını bize gösteren sözcüklerdir. Dikkat çektiği, farklı olduğu ve kolayca arama yapılabildiği(tıklanarak) için TT yapmak için tercih edilir. Arama yapılabilmesindeki kolaylık ve eşsizliği nedeniyle kimler o tag'i yazmış ise tıklayarak hemen görebilir, o konuya dair bilgi edinebiliriz. Fikirlerimizi de aynı tag'i yazarak paylaşır, o konuya dahil olduğumuzu belli ederiz. Çok etkili olmasa da takipçi kazanmak için iyi bir yöntemdir. Örnek bir tag:
 
#bugünÖğretmenlerGünü
RT veya Retweet, bir kullanıcının yazmış olduğu bir tweetin bizim takipçilerimiz tarafından görülmesini sağlamak için o tweete yaptığımız eylemin ismidir. Bir tweet'i RT ederek çoğunlukla beğendiğimizi, duyurmak istediğimizi veya nadiren tam tersi tepkimizi anlatırız. Tweet'i atan o kullanıcının adı göründüğü için en etkili takipçi kazandırma yoludur. Kazanma değil kazandırma. Yani birbirimize takipçi kazandırmanın en etkili yolu birbirimizin güzel tweetlerini RT etmemizden geçiyor. Bir tweet'i RT ettiğiniz zaman o tweeti yazan kişi onu RT ettiğinizi görür ve büyük ihtimal size karşı sempati kazanır(onlarca kişi RT etmişse işe yaramaz tabi ki). Aynı şekilde siz de "@Bağlan/ Etkileşimler" seçeneğinden RT edilen tweetlerinizi görebilirsiniz. RT ettiğiniz tweet, bunu geri almadığınız veya sahibi tarafından silinmediği sürece sizin profilinizde durur. Yeni atılmış bir tweeti RT ettiğiniz anda hiçbir şey olmamış gibi gelir ancak sorun yoktur. Sadece o tweet'in üzerinden az bir süre geçtiği için o tweeti zaten Zaman Akışı'nda görebilen kişiler tarafından o tweet görülmez. O kullanıcıyı takip etmeyen takipçilerinizin Zaman Akışı'nda anında görünecektir, şüpheniz olmasın. Profilinizi açarak bundan emin olabilirsiniz. Ve korumalı hesaplara ait tweetler RT edilemez.
TT veya Trending Topic, yeni adıyla Gündem veya Trends, nasıl hesaplanıp listelendiği şaibeli olmakla beraber twitter'da belirli bir bölge veya bütün dünyaya ait tweetlerde en çok geçen kelime veya kelime gruplarının listelendiği başlıktır. En çok geçen kelime veya kelime grubu en üstte olmak üzere sıralanır. Ayrıca en üstteki Promoted/Sponsorlu yazanın liste ile ilgisi yoktur, sadece reklamdır. Seyrek de olsa mesela sadece İspanyolca tweet atan kullanıcıların attığı kelime(ler) Türkiye TT'ye girebilmektedir. Yani her TT olmuş kelime(ler), Türkiye gündemini anlatır anlamında değildir. Ayrıca bazı sık tekrarlanan kelimelerin spam(reklam veya gereksiz tekrar diyebiliriz) olarak algılanması sayesinde TT vardır. Örneğin "bir","bu","ve","çünkü" vs. gibi kelimeler spam sayıldığı için TT farklı farklı öğelerden oluşmaktadır. Ancak bu başarılı sistem bazen başımızı en çok ağrıtan şeydir. Bir tag veya kelimeyi TT yapmak için durmadan art arda tekrarlamamız ve bunu çok kişinin sürekli yapması, o tag veya kelimenin spam olmasına yol açabilmektedir. Spam olmamasını garanti altına almak için çok kullanıcının benzersiz ve az tweet'te o tag'i kullanması gereklidir.
Mention etmek/atmak veya Bahsetmek, bir tweeti atarken istediğimiz bir kullanıcının o tweeti kendisine cevap olarak veya sırf okuması için göndermiş olduğumuzu belirtme yolumuzdur. Sadece tweet'in herhangi bir yerinde @kullaniciadi şeklinde yazmamız yeterlidir. Yazarken önünde veya arkasında herhangi bir kelime varsa arada bir boşluk olması şarttır. "kullaniciadi" kullanıcı adlı kişi sizi takip ediyorsa anında Zaman Akışında kendisine tweet yazılmış olduğunu görecektir. Ancak mention etmenin en büyük getirisi, o kullanıcı sizi blocklamamışsa takip etse de etmese de ne zaman olursa olsun siz silmediğiniz sürece "@Bağlan" seçeneğine tıkladığında o tweet'i görebilecek olmasıdır. Yani sizi engellememişse mutlaka görür. Siz de aynı şekilde size cevap yazanları "Bahsedenler" seçeneğine tıklayarak görebilirsiniz. Bir tweet'teki Reply(Cevapla)'ya tıklayarak (hangi tweetine cevap olarak attığınızı göstererek) veya o kullanıcı adını @ ile yazarak (bir tweet'e cevap olmadığını göstererek) mention edebilirsiniz. Ancak hesabınız korumalı ise o kullanıcı tarafından takip ediliyor olmanız şart.
DM, Direct Message veya Direk Mesaj, twitter'da bütün takipçilerinizin görebileceği ve profilinize girebilen herkesin göreceği halka açık tweet atabilmenin yanısıra halka açık olmayan ve sadece istediğiniz bir kullanıcının görebileceği türde de mesajlar atabilirsiniz. Bu masajlarda yine karakter sınırı 140 olup istediğiniz bir kullanıcıya gönderebilmeniz için tek ama tek gerekli koşul, o kullanıcının sizi takip ediyor olmasıdır. Yani sizi takip eden herkese DM atabilirsiniz. Burada fark edilen ilginçlik sizi geri takip etmeyen birisinin size DM atabileceği ve sizin ona geri cevap atamamanız gerçeğidir. Siz kendi attığınız DM'leri silebileceğiniz gibi size atılan DM'leri de silebilirsiniz. Sadece en son 100 DM'niz görünürde kalmasına karşın daha eski DM'leriniz siz veya karşı taraf silmediği sürece asla silinmemektedir. Ve bir süredir fark ettiğim bir sorun olarak, DM'ler bazen kendi kendine silinip aylar sonra ortaya çıkabiliyor.

Reply veya cevap, diğer paragraflarımda da çeşitli detayların bulunduğu üzere bir tweete cevap olarak atılan tweettir. O tweetin sahibini Mention etme zorunluluğu vardır. Bunun yanında 140 karakter dilediğiniz kadar kullanıcıyı da Mention edebilirsiniz. Mention ettiğiniz herkes o tweeti @Bağlan'a tıklayınca görecektir.

Favori, korumalı veya korumasız fark etmez, görebildiğiniz bütün tweetlerin altındaki linke veya düğmeye tıklayarak o tweeti favorilerinize ekleyebilirsiniz. Favoriye ekleyince o tweet sizin favorilerinizde (sahibi tarafından silinmediği sürece) kalmaya devam edecektir. Bu şekilde hem o tweete olan beğeninizi ifade edebilir hem de bir liste oluşturur gibi hep elinizin altında durmasını sağlayabilirsiniz. Ayrıca cevap yazmak istenmeyen mentionlar için "gördüm" işareti olarak da kullanılmakta.

#FF veya follow friday en basit açıklama ile kullanıcıların birbirlerine takip etmeleri  için hesap önermesidir. Ancak net olan bir şey vardır ki çok fazla işe yaramamaktadır. Çünkü esas amacı o kullanıcıya değer verdiğinizi, onu unutmadığınızı göstermektir. Sadece cumaları yapıldığı için Türkçesine "takip cuması" denilebilecek bir isme sahiptir. Takip etmek için seviyeli hesaplar arıyorsanız, samimiyetine inandığınız kullanıcıların #FF lerinde mention ettiği kullanıcılara tek tek bakmanızı tavsiye ederim. Olağan bir #FF tweeti şu şekildedir:

#FF @onerdiginizkullanici

veya

#FF @kullanici1 @kullanici2 @kullanici3 @kullanici4

Dilerseniz hem tanıtım hem de o kullanıcıya beğeninizi göstermek amacıyla bir şeyler de yazabilirsiniz:

#FF @kullaniciadi Çok iyi tweet atar


TWEET ATARKEN

Birisini mention ederken Cevapla (Reply)'a tıklayarak cevaplarsanız, tweetiniz o tweete cevap olarak gönderilmiş olur.

Bir kullanıcıyı mention ederken @kullaniciadi kısmı tweetin en başında ise o tweet sadece ama sadece ikinizi birden takip eden kullanıcıların Zaman Akışı'nda görünür. Evet o tweet profilinizde görünür ancak sonuçta oldukça az kişi o tweeti görmüş olur. Sadece görülmesi önemli olmayan tweetlerinizi bu şekilde atın: Muhabbet ederken vs.
Eğer @kullaniciadi kısmı tweetin en başında değilse sizi takip eden bütün kullanıcıların Zaman Akışında tweet olarak görünür. Görülmesini istediğiniz cevapları bu şekilde atın.
Hesabınızdan çıkış yapmadan önce son 3 tweetinize (sayı önemli, son 3 tweet) dikkat ederek ayrılın. Mesela güzel özlü sözler, size dair bir şeyler veya komik 3 tweet ile ayrılın hesaptan. Geri takip sayınız artacaktır. Ayrıca bu son 3 tweet'e RT ettiklerinizin dışındakiler yani sadece sizin yazdıklarınız dahildir.
Kopyala yapıştır bir tweet atmanız hiçbir zaman hoş karşılanmaz. Bu tür bir tweet atınca genellikle sorun çıkmamasına karşın sürekli tekrarladığınız takdirde elbet sizi uyaran çıkacaktır. Bu sebepten dolayı kullanıcı adını değiştirmek zorunda kalan veya hesabını kapatan hesap sayısı hiç de az değildir.
Bir tweet'i düzenleyerek veya korumalı tweetleri RT edebilmek için belirli iki kalıp vardır. Yaygın olan ve tercih edilen kalıp şu şekildedir:
RT @kullaniciadi:
Ve diğer yaygın olmayan da:
via @kullaniciadi
veya Türkçesi
aracılığıyla @kullaniciadi"  şeklindedir.
Twitter(facebook'un aksine) belirli bir kültür seviyesindeki insanlardan oluştuğu için dilbilgisi kurallarına (özellikle ayrı yazılması gereken "de, da" ve "ki" eki) hassas insanlar da bol miktarda bulunmaktadır. Lütfen elimizden geldiğince dilbilgisi kurallarına dikkat edelim.


HESAP TÜRLERİ

RT hesaplar, çoğunlukla takibe takip yöntemi ile bir takipçi kitlesi edinerek takipçilerinin güzel tweetlerini RT eden hesaplara denir. Tesadüfen gördükleri ya da çok RT almış olan tweetleri RT edebildikleri gibi takipçilerinden gelen DM'lerdeki tweet linkleri ile bu tweetleri RT ettikleri olur. Şahsi mesaj ve mentionlaşmayla hiç uğraşmayanlar olduğu gibi biraz uğraşanları da mevcuttur. Hem iyi tweet atan insanlar ile karşılaşma hem de iyi tweetlerinizi daha çok kişiye duyurma açısından yararlı hesaplardır. Ve takipçi kazandırma konusunda çok başarılılardır.
Takibetakip-followtofollow-takipedenitakipederim ederim türü hesaplar, isminden anlaşılacağı üzere kendisini her takip edeni geri takip eden ve bu şekilde daha çok takipçi kazanmayı amaçlayan hesaplardır. Daha çok takipçi bulabilmek için sürekli olarak follow-unfollow ile uğraşanları da vardır. Kimi özellikle yabancı hesap sahipleri, amaçsızca takibe takipten başka bir şey yazmadan, hiçbir şey paylaşmadan belli bir takipçi kitlesi edinerek bu hesapları maddi çıkarlarına yönelik kullanabilmektedirler.
RSS hesap, herhangi bir internet sitesine ait veya öylesine açılmış hesaplardan bir veya daha fazla sitedeki haberleri veya yazıları belirli bir düzen içinde otomatik olarak paylaşan hesaplardır. Twitter'da bol vakit geçiriyorsanız haberleri takip etmek için idealdir. Bazıları geri takip ederek takipçi kitlesini daha hızlı artırma peşindedir.
Fenomen hesapları, gerçek hayatta ünlü olmamalarına karşın belirli bir takipçi kitlesine ulaşmış ve belirli bir türde başarılı tweetler atan hesaplardır. Bazıları kendilerine ait çeşitli özgün sözleri paylaşırken bazıları çeşitli olaylara dair özgün komik veya küfürlü tweetler atmaktadır. Takip/takipçi sayısından sizi geri takip edip etmeyeceğini, profilini açarak mention attığınızda size cevap dönüp dönmeyeceğini hemen anlayabilirsiniz. Tweetleri RT rekoru kırmakla birlikte çalınma rekoru da kırmaktadır.
Özlü söz hesapları, sık sık genellikle aşk ve dostluk içerikli özlü söz içeren tweetler atan hesaplardır. Çoğunlukla takibe/takip hesaplardır ama olmayanları da vardır. Güzel sözler okumak ve araştırmak için iyi kaynaklardır.
Onaylanmış hesaplar, Twitter'ın istediği koşulları yerine getirerek Twitter'a başvurup hesabın kendisine ait olduğunu belgelemiş olan hesaplardır. Çoğunlukla gerçek hayatta ünlü olan insanlar tarafından kullanılmaktadır. Maalesef her isteyen bu tür bir hesap alamamaktadır. Bir hesabın onaylanmış olup olmadığını anlamanın tek yolu kullanıcı isminin yanında bulunan mavi onay işaretidir.
Dikkat edilecek hesaplar
-Karşılıklı takip ettikten sonra takip etmeyi bırakanlar,
-Karşılıklı takip ettikten sonra kullanıcı adını değiştirip takip etmeyi bırakanlar,
-Sürekli olarak başka bir veya birkaç hesabın paylaştıklarını RT eden hesaplar,
-Sürekli olarak DM yoluyla (hediye kazandınız, bu resmini gördün mü vs. şeklinde) link gönderen hesaplar.
-Reklam yapan hesaplar, özellikle link vererek reklam yapanlar,
-Durmadan birilerini mention ederek bir şeyler saçmalayan, takipçi kazanmak dışında hiçbir amaç için kullanılmayan hesaplar.
-Hiç kimseyi mention etmemiş, çok az veya çok tweet atan hesaplar.

TT YAPMAK ÜZERİNE

TT çalışması: Ya hep birlikte ya hiç.

Önemli bir miktarda hesabın desteği olmadan asla TT'ye başlık sokamazsınız. Bir takım, bir parti, belirli özellikteki insanlar(öğrenci, öğretmen vs.) veya oldukça tepki toplayan bir olay-kişi gibi çatıların altındaki TT hedefleri çok daha etkili olur. Yani yeterli miktarda kişiye sesinizi duyuramıyorsanız ve yeterli desteği toplayamayacaksanız TT'ye bir başlık sokamazsınız.

TT'ye başlık sokmada en başarılı olanlar şüphesiz en çok takipçileri olanlardır. İlgi çeken-saçma bir tag veya kelimeyi sıradan bir fenomen dahi TT'ye sokabilir.

TT yapmak istediğimiz bir tag'ı içeren bir tweeti asla ama asla ama asla Retweet etmeyin. Gereksiz bir kalabalık oluşturarak takipçilerinizi daha da rahatsız edecektir. Ve RT'niz TT için sayılmayacak, yarar değil zararınız olacaktır. TT yapmak için paylaşmak istediğiniz tag'ı kopyalayın, benzersiz ve uzun bir tweet yazın, istediğiniz yerine(önünde veya arkasında bir kelime varsa arada bir adet boşluk bulunmalı) o tag'i yapıştırın, gönderin gitsin.
TT ve tag çalışmalarına katılıyorsanız kesinlikle ama kesinlikle korumalı bir hesap kullanmayın. Veya korumasını kaldırın, TT çalışması bittikten saatler sonra(hatta bir gün sonra) tekrar korumaya alın. tweetleriniz sistem tarafından okunmayacağı ve sayılmayacağı için tamamen boşuna uğraşmış olursunuz.
TT çalışması yapıyorken tag içeren bir tweet'te bir veya iki kişiyi mention edebilirsiniz. Ama her tag içeren tweetiniz için bunu yapmayın. Çoğunun mention'suz tweet olmasına dikkat edin. Sadece TT çalışması yapmadığımız zamanlarda mention ve tag'i birlikte kullanmaya ağırlık verin. Ve de aynı kullanıcıya art arda tag'li mention atıp durursanız o kişiyi kazanmak yerine kaybeder, haksız konuma düşersiniz.
Asla art arda | #hashtagimiz 1 | #hashtagimiz 2 | #hashtagimiz aa | #hashtagimiz bb | #hashtagimiz .... | şeklinde tweetler atmayın. Her tweetiniz benzersiz olsun ve aralarında en az 1 dakika bekleyin.


DİĞER

Twitter'da bir rapor tutucu istiyorsanız Ayarlarınızdan Bildirimlerinizi açın. Mail hesabınız rapor listeniz haline gelecektir. Mail hesabınızda yeni klasör oluşturup filtre eklersiniz, günlük işinizi de bölmez. Peki ne işe yarar? Size DM atıp silen veya sizi mention edip silen kullanıcıları yakalayabilmenizi sağlar. Her ne kadar silmesi ve ayıklaması zor olsa da bence gerekli bir güvenlik yöntemidir.

Twitter'da olmadığınız zaman gelen Mention, DM veya yapılan RT'lerden ya da bir veya birden fazla kullanıcının attığı tweetlerden kısa mesaj yolu ile haberdar olabilirsiniz. Ülkemizde Avea, Turkcell ve Vodafone bildirim hizmetini desteklemektedir.
Devlet büyüğü, gazeteci, ünlü veya twitter fenomenlerine ulaşmanın tek ama tek yolu onları MENTION etmektir. Bu nedenle lütfen dikkatli kullanın. Anlamlı ve kalpten vurucu bir tweet yazın, gönderin. En etkili ulaşım yöntemi budur. Eğer o kişi diğer kullanıcılara değer vermiyorsa zaten hedef kitlenizden değildir. Eğer değer veriyorsa sizin tweet'inizi mutlaka okur. Yüzlerce tweet yerine kalpten vurucu birkaç tweet çok daha etkilidir, inanın.
Size Direct Message yolu ile gönderilen hiçbir linke tıklamayın. Özellikle İngilizce bir şeyler yazan bir mesaj ise kesinlikle tıklamayın. Twitter şifreniz çalınabilir. Mesajı hiç umursamadan silin. Bazı hesaplar, kullanıcılarının herhangi bir suçu olmadan durmadan bu tür DM'ler atabilmektedir. Sebebi bu tür linklere tıklamış veya reklamlı uygulamalara izin vermiş olmalarıdır.
Twitter hesabınızı uzun süre kullanmak niyetinde iseniz hemen ilgi alanlarınıza dair üç-dört tane tweet atın ve o alana ait genel terimleri üstteki arama kutusuna yazın. Örneğin ünlü isimleri, müzik türleri, spor takımları... Ve ilginizi çekecek türde tweet atmış olanları takip etmeye başlayın. Büyük ihtimal onlar da sizi takip etmeye başlayacaktır. Bu şekilde ortak ilgi alanlarına sahip olduğunuz insanlarla muhabbet edebilir, o konular ile ilgili birçok gelişmeyi ilgili insanlara duyurabilir ve gelişmeleri siz de onlardan takip edebilirsiniz.

Daha geniş bir takipçi kitlesine ulaşmak istiyorsanız Twitter'a günün farklı farklı saatlerinde  girmeye çalışın. Kullanıcıların çoğu 20 ila 23 saatleri arasında etkin olsa da farklı zaman dilimlerinde etkin olan kullanıcıları da ihmal etmemek gerekir.


BEYAZ HİLELER

Twitter hesabınızı kullanmaya başlayalı bir aydan fazla olmuş ve takip/takipçi sayınız birkaç yüzü aşmış ise biraz takibi bırakma zamanı gelmiş demektir. Ancak tabi ki sizi takip eden birini geçerli bir sebebiniz yok iken takip listenizden çıkarmayı denemeyin. Bu, büyük bir prestij kaybına sebep olabilir. Peki kimleri takip etmeyi bırakmalı? Üzerinden uzun bir süre geçmesine rağmen sizi geri takip etmeyenleri ve en önemlisi bir aydan daha uzun süredir tweet atmayanları. Bu işlemleri kolaylaştırmak için hazırlanmış çeşitli siteler mevcuttur ancak güvenilir ve yaygın olanları tercih etmek önemlidir. Ben http://www.justunfollow.com/ u kullanıyorum çünkü bir aydan daha uzun süredir etkin olmayan kullanıcıları takibi bırakmak için de seçenek sunuyor. Tek kötü yanı ücretsiz kullanımda günde 50 işlem hakkı vermesi. Zaten bir gün için 50 unfollow da fazlası ile yeterli. Uzun vadede çok daha popüler bir kullanıcı olabilmek için bu tür beyaz hileler gereklidir.

Sayıları gitgide artan takipçi kazandırma uygulamaları ile takip ettiğiniz hesapların kalitesini önemsemeden sadece geri takip sayınızı önemsiyorsanız hızlı bir başlangıç elde edebilirsiniz.

Not: Blogger sınırlarından dolayı 200 yorumu aşmaması için eski yorumları sürekli olarak siliyorum.

Bu yazı Öğretmenlerin Twitter Kardeşliği'ne ithaf olunmuştur.

Leave a Reply