Hataları, eksikleri kısacası söylemek istediğiniz herhangi bir şeyi
yorum bölümünde belirtirseniz gerekli düzenlemeleri yapmaktan memnun
olurum.
TAKİP ETME/EDİLME
Son bir ay içinde anlamlı veya ilginizi çeken herhangi bir şey yazmış kim varsa hemen takip edin. Asla unutmayın: Takip ettikçe takip edilirsiniz.
Sadık ve daha hızlı artan bir takipçi listesine sahip olmak istiyorsanız
sizi takip eden herkesi takip etmeye çalışın. Artık kolay kolay sizi
takip etmeyi bırakmayacaklardır. Eğer geri takibinize rağmen sizi takip
etmeyi bırakan olursa aşağıda anlattığım hile ile zaman içinde o kişiyi
zaten siz de takip etmeyi bırakacağınız için herhangi bir zararınız
olmayacaktır.
Eğer sesinizi daha çok kullanıcıya duyurmak istiyorsanız tepki
toplayabilecek veya belli bir görüş/sınıfa ait kullanıcı adları almayın.
Bu size karşı bir önyargı oluşmasına sebep olur. Daha normal görünen
hatta biraz komik bir kullanıcı adı alırsanız takipçi sayınıza olumlu
bir etki yapacaktır. Böylelikle sesinizi daha çok kişi duyacaktır.
KAVRAMLAR
ETİKET, TAG veya HASHTAG,
başında # karakteri bulunan, boşluk içermeyen, üzerine
tıklayabildiğimiz ve tıkladığımızda twitter'da kendi arama sonuçlarını
bize gösteren sözcüklerdir. Dikkat çektiği, farklı olduğu ve kolayca
arama yapılabildiği(tıklanarak) için TT yapmak için tercih edilir. Arama
yapılabilmesindeki kolaylık ve eşsizliği nedeniyle kimler o tag'i
yazmış ise tıklayarak hemen görebilir, o konuya dair bilgi edinebiliriz.
Fikirlerimizi de aynı tag'i yazarak paylaşır, o konuya dahil olduğumuzu
belli ederiz. Çok etkili olmasa da takipçi kazanmak için iyi bir
yöntemdir. Örnek bir tag:
#bugünÖğretmenlerGünü
RT veya Retweet,
bir kullanıcının yazmış olduğu bir tweetin bizim takipçilerimiz
tarafından görülmesini sağlamak için o tweete yaptığımız eylemin
ismidir. Bir tweet'i RT ederek çoğunlukla beğendiğimizi, duyurmak
istediğimizi veya nadiren tam tersi tepkimizi anlatırız. Tweet'i atan o
kullanıcının adı göründüğü için en etkili takipçi kazandırma yoludur.
Kazanma değil kazandırma. Yani birbirimize takipçi kazandırmanın en
etkili yolu birbirimizin güzel tweetlerini RT etmemizden geçiyor. Bir
tweet'i RT ettiğiniz zaman o tweeti yazan kişi onu RT ettiğinizi görür
ve büyük ihtimal size karşı sempati kazanır(onlarca kişi RT etmişse işe
yaramaz tabi ki). Aynı şekilde siz de "@Bağlan/ Etkileşimler"
seçeneğinden RT edilen tweetlerinizi görebilirsiniz. RT ettiğiniz tweet,
bunu geri almadığınız veya sahibi tarafından silinmediği sürece sizin
profilinizde durur. Yeni atılmış bir tweeti RT ettiğiniz anda hiçbir şey
olmamış gibi gelir ancak sorun yoktur. Sadece o tweet'in üzerinden az
bir süre geçtiği için o tweeti zaten Zaman Akışı'nda görebilen kişiler
tarafından o tweet görülmez. O kullanıcıyı takip etmeyen
takipçilerinizin Zaman Akışı'nda anında görünecektir, şüpheniz olmasın.
Profilinizi açarak bundan emin olabilirsiniz. Ve korumalı hesaplara ait
tweetler RT edilemez.
TT veya Trending Topic, yeni adıyla Gündem veya Trends,
nasıl hesaplanıp listelendiği şaibeli olmakla beraber twitter'da
belirli bir bölge veya bütün dünyaya ait tweetlerde en çok geçen kelime
veya kelime gruplarının listelendiği başlıktır. En çok geçen kelime veya
kelime grubu en üstte olmak üzere sıralanır. Ayrıca en üstteki
Promoted/Sponsorlu yazanın liste ile ilgisi yoktur, sadece reklamdır.
Seyrek de olsa mesela sadece İspanyolca tweet atan kullanıcıların attığı
kelime(ler) Türkiye TT'ye girebilmektedir. Yani her TT olmuş
kelime(ler), Türkiye gündemini anlatır anlamında değildir. Ayrıca bazı
sık tekrarlanan kelimelerin spam(reklam veya gereksiz tekrar
diyebiliriz) olarak algılanması sayesinde TT vardır. Örneğin
"bir","bu","ve","çünkü" vs. gibi kelimeler spam sayıldığı için TT farklı
farklı öğelerden oluşmaktadır. Ancak bu başarılı sistem bazen başımızı
en çok ağrıtan şeydir. Bir tag veya kelimeyi TT yapmak için durmadan art
arda tekrarlamamız ve bunu çok kişinin sürekli yapması, o tag veya
kelimenin spam olmasına yol açabilmektedir. Spam olmamasını garanti
altına almak için çok kullanıcının benzersiz ve az tweet'te o tag'i
kullanması gereklidir.
Mention etmek/atmak veya Bahsetmek,
bir tweeti atarken istediğimiz bir kullanıcının o tweeti kendisine
cevap olarak veya sırf okuması için göndermiş olduğumuzu belirtme
yolumuzdur. Sadece tweet'in herhangi bir yerinde @kullaniciadi
şeklinde yazmamız yeterlidir. Yazarken önünde veya arkasında herhangi
bir kelime varsa arada bir boşluk olması şarttır. "kullaniciadi"
kullanıcı adlı kişi sizi takip ediyorsa anında Zaman Akışında kendisine
tweet yazılmış olduğunu görecektir. Ancak mention etmenin en büyük
getirisi, o kullanıcı sizi blocklamamışsa takip etse de etmese de ne
zaman olursa olsun siz silmediğiniz sürece "@Bağlan" seçeneğine
tıkladığında o tweet'i görebilecek olmasıdır. Yani sizi engellememişse
mutlaka görür. Siz de aynı şekilde size cevap yazanları "Bahsedenler"
seçeneğine tıklayarak görebilirsiniz. Bir tweet'teki Reply(Cevapla)'ya
tıklayarak (hangi tweetine cevap olarak attığınızı göstererek) veya o
kullanıcı adını @ ile yazarak (bir tweet'e cevap olmadığını göstererek)
mention edebilirsiniz. Ancak hesabınız korumalı ise o kullanıcı
tarafından takip ediliyor olmanız şart.
DM, Direct Message veya Direk Mesaj,
twitter'da bütün takipçilerinizin görebileceği ve profilinize girebilen
herkesin göreceği halka açık tweet atabilmenin yanısıra halka açık
olmayan ve sadece istediğiniz bir kullanıcının görebileceği türde de
mesajlar atabilirsiniz. Bu masajlarda yine karakter sınırı 140 olup
istediğiniz bir kullanıcıya gönderebilmeniz için tek ama tek gerekli
koşul, o kullanıcının sizi takip ediyor olmasıdır. Yani sizi takip eden
herkese DM atabilirsiniz. Burada fark edilen ilginçlik sizi geri takip
etmeyen birisinin size DM atabileceği ve sizin ona geri cevap atamamanız
gerçeğidir. Siz kendi attığınız DM'leri silebileceğiniz gibi size
atılan DM'leri de silebilirsiniz. Sadece en son 100 DM'niz görünürde
kalmasına karşın daha eski DM'leriniz siz veya karşı taraf silmediği
sürece asla silinmemektedir. Ve bir süredir fark ettiğim bir sorun
olarak, DM'ler bazen kendi kendine silinip aylar sonra ortaya
çıkabiliyor.
Reply veya cevap,
diğer paragraflarımda da çeşitli detayların bulunduğu üzere bir tweete
cevap olarak atılan tweettir. O tweetin sahibini Mention etme
zorunluluğu vardır. Bunun yanında 140 karakter dilediğiniz kadar
kullanıcıyı da Mention edebilirsiniz. Mention ettiğiniz herkes o tweeti
@Bağlan'a tıklayınca görecektir.
Favori, korumalı veya korumasız
fark etmez, görebildiğiniz bütün tweetlerin altındaki linke veya düğmeye
tıklayarak o tweeti favorilerinize ekleyebilirsiniz. Favoriye ekleyince
o tweet sizin favorilerinizde (sahibi tarafından silinmediği sürece)
kalmaya devam edecektir. Bu şekilde hem o tweete olan beğeninizi ifade
edebilir hem de bir liste oluşturur gibi hep elinizin altında durmasını
sağlayabilirsiniz. Ayrıca cevap yazmak istenmeyen mentionlar için
"gördüm" işareti olarak da kullanılmakta.
#FF veya follow friday
en basit açıklama ile kullanıcıların birbirlerine takip etmeleri için
hesap önermesidir. Ancak net olan bir şey vardır ki çok fazla işe
yaramamaktadır. Çünkü esas amacı o kullanıcıya değer verdiğinizi, onu
unutmadığınızı göstermektir. Sadece cumaları yapıldığı için Türkçesine
"takip cuması" denilebilecek bir isme sahiptir. Takip etmek için
seviyeli hesaplar arıyorsanız, samimiyetine inandığınız kullanıcıların #FF lerinde mention ettiği kullanıcılara tek tek bakmanızı tavsiye ederim. Olağan bir #FF tweeti şu şekildedir:
#FF @onerdiginizkullanici
veya
#FF @kullanici1 @kullanici2 @kullanici3 @kullanici4
Dilerseniz hem tanıtım hem de o kullanıcıya beğeninizi göstermek amacıyla bir şeyler de yazabilirsiniz:
#FF @kullaniciadi Çok iyi tweet atar
TWEET ATARKEN
Birisini mention ederken Cevapla (Reply)'a tıklayarak cevaplarsanız, tweetiniz o tweete cevap olarak gönderilmiş olur.
Bir kullanıcıyı mention ederken @kullaniciadi kısmı tweetin en başında
ise o tweet sadece ama sadece ikinizi birden takip eden kullanıcıların
Zaman Akışı'nda görünür. Evet o tweet profilinizde görünür ancak sonuçta
oldukça az kişi o tweeti görmüş olur. Sadece görülmesi önemli olmayan
tweetlerinizi bu şekilde atın: Muhabbet ederken vs.
Eğer @kullaniciadi kısmı tweetin en başında değilse sizi takip eden
bütün kullanıcıların Zaman Akışında tweet olarak görünür. Görülmesini
istediğiniz cevapları bu şekilde atın.
Hesabınızdan çıkış yapmadan önce son 3 tweetinize (sayı önemli,
son 3 tweet) dikkat ederek ayrılın. Mesela güzel özlü sözler, size dair
bir şeyler veya komik 3 tweet ile ayrılın hesaptan. Geri takip sayınız
artacaktır. Ayrıca bu son 3 tweet'e RT ettiklerinizin dışındakiler yani
sadece sizin yazdıklarınız dahildir.
Kopyala yapıştır bir tweet atmanız hiçbir zaman hoş karşılanmaz. Bu tür
bir tweet atınca genellikle sorun çıkmamasına karşın sürekli
tekrarladığınız takdirde elbet sizi uyaran çıkacaktır. Bu sebepten
dolayı kullanıcı adını değiştirmek zorunda kalan veya hesabını kapatan
hesap sayısı hiç de az değildir.
Bir tweet'i düzenleyerek veya korumalı tweetleri RT edebilmek için
belirli iki kalıp vardır. Yaygın olan ve tercih edilen kalıp şu
şekildedir:
RT @kullaniciadi:
Ve diğer yaygın olmayan da:
via @kullaniciadi
veya Türkçesi
aracılığıyla @kullaniciadi" şeklindedir.
Twitter(facebook'un aksine) belirli bir kültür seviyesindeki
insanlardan oluştuğu için dilbilgisi kurallarına (özellikle ayrı
yazılması gereken "de, da" ve "ki" eki) hassas insanlar da bol miktarda
bulunmaktadır. Lütfen elimizden geldiğince dilbilgisi kurallarına dikkat edelim.
HESAP TÜRLERİ
RT hesaplar, çoğunlukla takibe takip yöntemi ile bir takipçi
kitlesi edinerek takipçilerinin güzel tweetlerini RT eden hesaplara
denir. Tesadüfen gördükleri ya da çok RT almış olan tweetleri RT
edebildikleri gibi takipçilerinden gelen DM'lerdeki tweet linkleri ile
bu tweetleri RT ettikleri olur. Şahsi mesaj ve mentionlaşmayla hiç
uğraşmayanlar olduğu gibi biraz uğraşanları da mevcuttur. Hem iyi tweet
atan insanlar ile karşılaşma hem de iyi tweetlerinizi daha çok kişiye
duyurma açısından yararlı hesaplardır. Ve takipçi kazandırma konusunda
çok başarılılardır.
Takibetakip-followtofollow-takipedenitakipederim ederim türü
hesaplar, isminden anlaşılacağı üzere kendisini her takip edeni geri
takip eden ve bu şekilde daha çok takipçi kazanmayı amaçlayan
hesaplardır. Daha çok takipçi bulabilmek için sürekli olarak
follow-unfollow ile uğraşanları da vardır. Kimi özellikle yabancı hesap
sahipleri, amaçsızca takibe takipten başka bir şey yazmadan, hiçbir şey
paylaşmadan belli bir takipçi kitlesi edinerek bu hesapları maddi
çıkarlarına yönelik kullanabilmektedirler.
RSS hesap, herhangi bir internet sitesine ait veya öylesine
açılmış hesaplardan bir veya daha fazla sitedeki haberleri veya yazıları
belirli bir düzen içinde otomatik olarak paylaşan hesaplardır.
Twitter'da bol vakit geçiriyorsanız haberleri takip etmek için idealdir.
Bazıları geri takip ederek takipçi kitlesini daha hızlı artırma
peşindedir.
Fenomen hesapları, gerçek hayatta ünlü olmamalarına karşın
belirli bir takipçi kitlesine ulaşmış ve belirli bir türde başarılı
tweetler atan hesaplardır. Bazıları kendilerine ait çeşitli özgün
sözleri paylaşırken bazıları çeşitli olaylara dair özgün komik veya
küfürlü tweetler atmaktadır. Takip/takipçi sayısından sizi geri takip
edip etmeyeceğini, profilini açarak mention attığınızda size cevap dönüp
dönmeyeceğini hemen anlayabilirsiniz. Tweetleri RT rekoru kırmakla
birlikte çalınma rekoru da kırmaktadır.
Özlü söz hesapları, sık sık genellikle aşk ve dostluk içerikli
özlü söz içeren tweetler atan hesaplardır. Çoğunlukla takibe/takip
hesaplardır ama olmayanları da vardır. Güzel sözler okumak ve araştırmak
için iyi kaynaklardır.
Onaylanmış hesaplar, Twitter'ın istediği koşulları yerine
getirerek Twitter'a başvurup hesabın kendisine ait olduğunu belgelemiş
olan hesaplardır. Çoğunlukla gerçek hayatta ünlü olan insanlar
tarafından kullanılmaktadır. Maalesef her isteyen bu tür bir hesap
alamamaktadır. Bir hesabın onaylanmış olup olmadığını anlamanın tek yolu
kullanıcı isminin yanında bulunan mavi onay işaretidir.
Dikkat edilecek hesaplar
-Karşılıklı takip ettikten sonra takip etmeyi bırakanlar,
-Karşılıklı takip ettikten sonra kullanıcı adını değiştirip takip etmeyi bırakanlar,
-Sürekli olarak başka bir veya birkaç hesabın paylaştıklarını RT eden hesaplar,
-Sürekli olarak DM yoluyla (hediye kazandınız, bu resmini gördün mü vs. şeklinde) link gönderen hesaplar.
-Reklam yapan hesaplar, özellikle link vererek reklam yapanlar,
-Durmadan birilerini mention ederek bir şeyler saçmalayan, takipçi kazanmak dışında hiçbir amaç için kullanılmayan hesaplar.
-Hiç kimseyi mention etmemiş, çok az veya çok tweet atan hesaplar.
TT YAPMAK ÜZERİNE
TT çalışması: Ya hep birlikte ya hiç.
Önemli bir miktarda hesabın desteği olmadan asla TT'ye başlık
sokamazsınız. Bir takım, bir parti, belirli özellikteki
insanlar(öğrenci, öğretmen vs.) veya oldukça tepki toplayan bir
olay-kişi gibi çatıların altındaki TT hedefleri çok daha etkili olur.
Yani yeterli miktarda kişiye sesinizi duyuramıyorsanız ve yeterli
desteği toplayamayacaksanız TT'ye bir başlık sokamazsınız.
TT'ye başlık sokmada en başarılı olanlar şüphesiz en çok takipçileri
olanlardır. İlgi çeken-saçma bir tag veya kelimeyi sıradan bir fenomen
dahi TT'ye sokabilir.
TT yapmak istediğimiz bir tag'ı içeren bir tweeti asla ama asla ama asla
Retweet etmeyin. Gereksiz bir kalabalık oluşturarak takipçilerinizi
daha da rahatsız edecektir. Ve RT'niz TT için sayılmayacak, yarar değil
zararınız olacaktır. TT yapmak için paylaşmak istediğiniz tag'ı
kopyalayın, benzersiz ve uzun bir tweet yazın, istediğiniz yerine(önünde
veya arkasında bir kelime varsa arada bir adet boşluk bulunmalı) o
tag'i yapıştırın, gönderin gitsin.
TT ve tag çalışmalarına katılıyorsanız kesinlikle ama kesinlikle
korumalı bir hesap kullanmayın. Veya korumasını kaldırın, TT çalışması
bittikten saatler sonra(hatta bir gün sonra) tekrar korumaya alın.
tweetleriniz sistem tarafından okunmayacağı ve sayılmayacağı için
tamamen boşuna uğraşmış olursunuz.
TT çalışması yapıyorken tag içeren bir tweet'te bir veya iki kişiyi
mention edebilirsiniz. Ama her tag içeren tweetiniz için bunu yapmayın.
Çoğunun mention'suz tweet olmasına dikkat edin. Sadece TT çalışması
yapmadığımız zamanlarda mention ve tag'i birlikte kullanmaya ağırlık
verin. Ve de aynı kullanıcıya art arda tag'li mention atıp durursanız o
kişiyi kazanmak yerine kaybeder, haksız konuma düşersiniz.
Asla art arda | #hashtagimiz 1 | #hashtagimiz 2 | #hashtagimiz aa | #hashtagimiz bb | #hashtagimiz .... | şeklinde tweetler atmayın. Her tweetiniz benzersiz olsun ve aralarında en az 1 dakika bekleyin.
DİĞER
Twitter'da bir rapor tutucu istiyorsanız Ayarlarınızdan Bildirimlerinizi
açın. Mail hesabınız rapor listeniz haline gelecektir. Mail hesabınızda
yeni klasör oluşturup filtre eklersiniz, günlük işinizi de bölmez. Peki
ne işe yarar? Size DM atıp silen veya sizi mention edip silen
kullanıcıları yakalayabilmenizi sağlar. Her ne kadar silmesi ve
ayıklaması zor olsa da bence gerekli bir güvenlik yöntemidir.
Twitter'da olmadığınız zaman gelen Mention, DM veya yapılan RT'lerden ya
da bir veya birden fazla kullanıcının attığı tweetlerden kısa mesaj
yolu ile haberdar olabilirsiniz. Ülkemizde Avea, Turkcell ve Vodafone
bildirim hizmetini desteklemektedir.
Devlet büyüğü, gazeteci, ünlü veya twitter fenomenlerine ulaşmanın tek
ama tek yolu onları MENTION etmektir. Bu nedenle lütfen dikkatli
kullanın. Anlamlı ve kalpten vurucu bir tweet yazın, gönderin. En etkili
ulaşım yöntemi budur. Eğer o kişi diğer kullanıcılara değer vermiyorsa
zaten hedef kitlenizden değildir. Eğer değer veriyorsa sizin tweet'inizi
mutlaka okur. Yüzlerce tweet yerine kalpten vurucu birkaç tweet çok
daha etkilidir, inanın.
Size Direct Message yolu ile gönderilen hiçbir linke tıklamayın.
Özellikle İngilizce bir şeyler yazan bir mesaj ise kesinlikle
tıklamayın. Twitter şifreniz çalınabilir. Mesajı hiç umursamadan silin.
Bazı hesaplar, kullanıcılarının herhangi bir suçu olmadan durmadan bu
tür DM'ler atabilmektedir. Sebebi bu tür linklere tıklamış veya reklamlı
uygulamalara izin vermiş olmalarıdır.
Twitter hesabınızı uzun süre kullanmak niyetinde iseniz hemen ilgi
alanlarınıza dair üç-dört tane tweet atın ve o alana ait genel terimleri
üstteki arama kutusuna yazın. Örneğin ünlü isimleri, müzik türleri,
spor takımları... Ve ilginizi çekecek türde tweet atmış olanları takip
etmeye başlayın. Büyük ihtimal onlar da sizi takip etmeye başlayacaktır.
Bu şekilde ortak ilgi alanlarına sahip olduğunuz insanlarla muhabbet
edebilir, o konular ile ilgili birçok gelişmeyi ilgili insanlara
duyurabilir ve gelişmeleri siz de onlardan takip edebilirsiniz.
Daha geniş bir takipçi kitlesine ulaşmak istiyorsanız Twitter'a günün
farklı farklı saatlerinde girmeye çalışın. Kullanıcıların çoğu 20 ila
23 saatleri arasında etkin olsa da farklı zaman dilimlerinde etkin olan
kullanıcıları da ihmal etmemek gerekir.
BEYAZ HİLELER
Twitter hesabınızı kullanmaya başlayalı bir aydan fazla olmuş ve
takip/takipçi sayınız birkaç yüzü aşmış ise biraz takibi bırakma zamanı
gelmiş demektir. Ancak tabi ki sizi takip eden birini geçerli bir
sebebiniz yok iken takip listenizden çıkarmayı denemeyin. Bu, büyük bir
prestij kaybına sebep olabilir. Peki kimleri takip etmeyi bırakmalı?
Üzerinden uzun bir süre geçmesine rağmen sizi geri takip etmeyenleri ve
en önemlisi bir aydan daha uzun süredir tweet atmayanları. Bu işlemleri
kolaylaştırmak için hazırlanmış çeşitli siteler mevcuttur ancak
güvenilir ve yaygın olanları tercih etmek önemlidir. Ben
http://www.justunfollow.com/
u kullanıyorum çünkü bir aydan daha uzun süredir etkin olmayan
kullanıcıları takibi bırakmak için de seçenek sunuyor. Tek kötü yanı
ücretsiz kullanımda günde 50 işlem hakkı vermesi. Zaten bir gün için 50
unfollow da fazlası ile yeterli. Uzun vadede çok daha popüler bir
kullanıcı olabilmek için bu tür beyaz hileler gereklidir.
Sayıları gitgide artan takipçi kazandırma uygulamaları ile takip
ettiğiniz hesapların kalitesini önemsemeden sadece geri takip sayınızı
önemsiyorsanız hızlı bir başlangıç elde edebilirsiniz.
Not: Blogger sınırlarından dolayı 200 yorumu aşmaması için eski yorumları sürekli olarak siliyorum.
Bu yazı Öğretmenlerin Twitter Kardeşliği'ne ithaf olunmuştur.